Sprężyny gazowe

Każda osoba posiadająca samochód, ma je w swym pojeździe. Użycie ich jako elementów podtrzymujących bagażnik oraz maskę po ich otwarciu, jest najpowszechniejszą metoda zastosowania w przemyśle. Są w zasadzie montowane wszędzie, gdzie trzeba bez używania siły z zewnątrz podnieść, pociągnąć, nacisnąć lub przytrzymać. Bardzo popularne są w także w tej chwili meble z uchylanymi do góry drzwiczkami, gdzie także się je stosuje. Ich inne nazwy spotykane w określeniach to: siłowniki, amortyzatory i teleskopy. W środku są wypełniane neutralnym gazem – sprężonym azotem, który należy do obojętnych – nie jest trujący, nie zapala się oraz nie wybucha.

Sprężyny gazowe można podzielić kilka rodzajów, w zależności od budowy:

  • pchające – tłoczysko jest wciskane i w wyniku nacisku na uszczelnienia ruchomych elementów powstaje siła tarcia
  • ciągnące – tu w porównaniu do poprzednich siła tarcia wynika z nacisku uszczelnień w trakcie wyciągania tłoczyska
  • o podwójnym skoku – posiadające dwa osobne cylindry – można ustawić dla każdego z nich inną siłę. Pozwalają na powolne otwieranie oraz zamykanie konstrukcji i są przede wszystkim wykorzystywane przy ciężkich pokrywach, gdzie potrzebny jest duży kąt otwarcia
  • teleskopowe – mają w swej budowie kilka wewnętrznych cylindrów, które są wypełnione mieszanką azotu; są wykorzystywane przy niestandardowej długości skoku
  • blokowane – używane są w fotelach, podnoszonych stołach oraz meblach. Umożliwiają bezstopniową regulację w trakcie ich używania – podnoszenia i opuszczania

Szeroki zakres temperatur

Standardowe sprężyny gazowe są przystosowane do pracy w temperaturze otoczenia z zakresu: -20 st do +80 st C. Produkuje się również takie które mogą pracować w szerszym zakresie temperatur tj -45 st C aż do 200 st C. jest to związane z zastosowaniem specjalistycznych, odpornych na te temperatury uszczelnień.

Długość działania zależy od kilku czynników

Żywotność sprężyny gazowej zależy od wielu czynników. Najważniejsze jest prawidłowe zamontowanie – sprężyna powinna mieć małe luzy podczas pracy, zbyt silne założenie spowoduje uszkodzenie uszczelnień i szybkie rozszczelnienie. Powinna ona działać w zakresie temperatur oznaczonym przez producenta. Niewskazane są duże różnice temperatur – dlatego często sprężyny słabiej działają po zimie. Na szczęście sprężyna nie psuje się nagle – spadek żywotności jest widoczny i wtedy mamy czas na wymianę jej na nową. Standardowo przyjmuje się, że sprężyna powinna przepracować 30 tys. c

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here